Saturday 24 July 2021

छम छम पुतली

 


    कुशुलेले पुतली नचाएको मारुनी नाचेको दृश्य मलाई साह्रै मन पर्छ अहिलेका केटाकेटीहरुलाई यस प्रकारका नाच त्यति मन नपर्न पनि सक्छ तर यी विलुप्त हुँदै गएका कलारूपहरु मेरा प्रिय बाल्य स्मरणमध्ये पर्छन् एउटा खास्टोभित्र हात लुकाएर छिन्द्रिंग छिन्द्रिंग मसिना घन्टी जस्तो आवाज निकाल्दै कुशुले आउँदा केटाकेटी उसका अघिपछि लाग्थे उसले देखाउने तमाशा हरेक घरमा उत्तिकै तन्मयतापूर्वक हेर्थे कुशुले खास्टोबाट फुत्त हात निकाल्थ्यो अनि उसकी पुतली छमछमी नचाउँथ्यो मारुनी भने दशैं तिहार छेक आउँथे पुरुष जातीले महिलाका वस्त्र लगाएर बाजागाजाको तालमा घरघरमा नाचिहिंड्ने मारुनीले हामी भुराभुरीलाई निन्द्रामा पनि मुस्कुराउनेगरिको मनोरञ्जन प्रदान गर्थे यी कुराहरु डिजिटल युग शुरु हुनुभन्दा धेरै अगाडिका हुन्

कुशुले मारुनीका अन्तर्य

अहिले कुशुले मारुनी डुल्न छाडेका छन् माओबादी द्वन्दकालदेखि नै यसरी डुलुवा मनोरञ्जन दिनेहरु हराएर गए आफू वयस्क हुँदै जाँदा यी कुराहरुप्रतिको रुचि पनि हराउँदै गयो तर अहिले आएर मलाई यी कुशुले मारुनीको अन्तर्य थाहा पाएजस्तै लाग्न थालेको पछिल्लो दशकमा राजनीतिक जगतमा बहुचर्चितरुप सारभन्ने शब्दावलीको प्रभाव यी नाचमा परेजस्तो लाग्छ यी कुशुलेहरुका रुप परिवर्तन भए तर सारमा धेरै कुशुलेहरु अझ सक्रिय भएजस्तो लाग्छ पहिले पहिले पनि कुशुलेले आफ्नो हात खास्टोभित्र लुकाउँथ्यो हामी भुराभुरीलाई आश्चर्य छरेर जान्थ्यो   कुशुलेलाई कुशुले नाम मात्रले चिनिन्थ्यो –– उसको रुप, रंग, जात, थर ठेगानाको वास्ता थिएन   उसको महत्व अदृश्य हात निकालेर छमछमी पुतली नचाउनुमा थियो हामीलाई के मात्र थाहा थियो भनें कुशुलेले चाहेको बेलामा, उसले चाहेको तालमा मात्र पुतली नाच्छ त्यसैगरि आफू सानो छँदा मारुनीलाई बाजाको तालले मात्र ठेलेर नचाउँन सक्छ जस्तो लाग्थ्यो बाजा अर्काले नबजाउञ्जेल मारुनी हामीजस्तै गरि हिंड्थ्यो, बोल्थ्यो तर बाजा बजेपछि उसका बहुरुपी लुगाका छेउहरु फिरिरी फिरिरी उडाउँदै नाच्थ्यो


आज सामान्य अराजनीतिक आँखाले हेर्दा सबैभन्दा धेरै कुशुले मारुनीहरु राजनीतिक वृत्तमा देख्छु यस वृत्तमा भनें सबैलाई कुशुले देख्छु पुतली देख्छु सानोमा एक कुशुले एक पुतली हुँदाको नाचको रौनक भने अहिलेको कुशुले नाचमा छैन अहिले एउटा कुशुलेले धेरै पुतली नचाउँछ अनि फेरि त्यो कुशुले स्वयम् पुतली बनिरहेको पनि देखिन्छ जस्ता सामान्यजनलाई यो नाच भ्रामक पनि लाग्छ किनभने पुतली कुशुले एकै भइदिन्छ योइलुजनअथवा भ्रमले मलाई राजनीति बुझ्नै सकस पार्छ अनि त्यो मारुनी नाचमा पनि राजनीति घोलिएजस्तो लाग्छ यो मेरो दिमागी भ्रम नै हुन सक्छ बाजा बजाउनेहरु आउँछन् मारुनी नाच्न थाल्छन् हामीले चाख मानेर हेर्दाहेर्दै फेरि मारुनी नै बाजा बजाउँन थाल्छन् भ्रामक भए पनि यो परिदृश्य रोचक लाग्छ मलाई

भाग्यवादी कि स्वनिर्णयकर्ता ?


    कुशुलेको हातको पुतली निर्जीव कुशुलेले जसोजसो गरायो त्यसै त्यसै गर्छ तर मारुनी सजीव तैपनि त्यो संगीतका तालमा संगीत सिर्जना गर्नेको तालमा मात्र नाच्छ त्यसोभए  संगीत सिर्जना गर्ने मान्छे कुशुलेलाई के ले निर्देशित गर्छ ? हामी सोझै भन्न सक्छौं यो मारुनीको इच्छा हो हो, यो इच्छा निर्देशित कि छैन भन्ने कुरा गौंड लाग्छ मलाई एक पक्ष होला, उसको कर्ममा मारुनी हुन लेखिएको थियो भन्ने अर्को पक्षले भन्ला यो कुरा उनीहरुले व्यक्तिगत रुपमा निर्णय गरेका हुन् यो पेशा छनौट गर्न उनीहरु स्वतन्त्र छन् पेशा छनौट गर्ने क्रममा रोजी रोटीको भुमरीमा पसेर पनि उनीहरु मारुनी वा कुशुले बनेका हुन सक्लान् जसले पुतली नचाउँछ वा नाचेरै गुजारा गर्छ, उनीहरुले जीवनलाई यो दृष्टिकोणबाट नहेरेका हुन सक्छन् तर बाहिरबाट रमिता हेरेर आंकलन गर्नेहरुले भनें तिनीहरुको भाग्यमा त्यस्तै लेखेको थियो भनेर ढुक्क हुन सक्छन् भाग्यवादीहरु पहिले नै कुनै अदृश्य शक्तिबाट तोकिएको काम  गर्नुपर्ने कुरामा विश्वास गर्छन् तर स्वनिर्णयवादीहरु यो कुरालाई स्विकार्दैन् मान्छेहरु अन्य जनावरभन्दा फरक हुन्छन् उनीहरुमा विकसित मस्तिष्क विकल्पहरु छान्न सक्ने क्षमता हुन्छ त्यसकारणले मानिसले आफ्ना कार्यका आधारमा भाग्य निर्धारण गर्न सक्छन् भन्ने उनीहरुको तर्क कुशुले मारुनी दुवैसँग विकल्पहरु खुला छन् उनीहरु आफ्ना ज्ञान वृत्तमा भएका कुनै पनि पेशा छान्न सक्छन् कुशुले वा मारुनी हुन सक्छन् यो कुरा पेशामा मात्र सीमित नभएर उनीहरुले गर्ने सबै कुरामा लागू हुन सक्छ एउटा व्यक्तिले अपराध गर्ने कि नगर्ने भनेर छान्ने विकल्प उसका अगाडि हुन्छ तर विज्ञानले भनें स्वनिर्णयको धारणालाई समेत दिमागी भ्रमका रुपमा लिन्छ एक पक्षीय दार्शनिकहरु मान्छे स्वतन्त्र प्राणी हो, जन्मिसकेपछि विवेक भरिएपछि स्वतन्त्र रुपमा निर्णय लिन सक्छ भन्ने तर्क गर्छन् यस तर्कमा भाग्य भन्ने कुरा कतै हुँदैन उपलब्ध सम्भाब्य कुराहरुमध्ये व्यक्तिले छनोट गर्न सक्छ तर बस्तु वा विचारको उपलब्धता भनें असीमित हुँदैन त्यसैगरी, भाग्यवादीहरु भनें कर्ममा लेखिएर आउने कुरामा विश्वास गर्छन् कुशुले अरु कतै कहीं अदृष्य रुपमा बसेको हुन्छ र त्यसले हामीलाई यहाँ निर्देशित गर्छ भन्ने विश्वास उनीहरु गर्दछन्

अहं ब्रम्हास्मि

उसो भए हाम्रा वैदिक शास्त्रहरुले निर्देशित गरेजस्तै सबै दृश्य कुराहरु भ्रम नै हुन् ? हाम्रो मगज भ्रमको कारखाना हो ? वैदिक शास्त्रले त्यसै भन्छ   परापूर्वकालदेखि अहिलेसम्म पनि मानव देह लगायत सम्पूर्ण दृश्य जीवन जगत भ्रम नै हो भन्ने एक ठूलो जमात पनि सम्पूर्ण जगत नश्वर, नाशवान एउटा चिरस्थायी कुरो आत्मा मात्र भन्ने कुरालाई प्राचीन ऋषिमुनी हुँदै अहिलेसम्मका प्राच्य शास्त्र विद्वानहरुले मानिआएकै छन् हुन यसो विचार गर्दा सम्पूर्ण कुरा नाशवान नै  छन् । हाम्रो संसार हाम्रो चेतनाभरि मात्र हाम्रा इन्द्रियहरुले अनुभव गरेभन्दा बाहिर हाम्रो संसार छैन जति देखेको, सुनेको अनुभव गरेको त्यतिमात्र हो हाम्रो संसार यो सांसारिक चेतभन्दा बाहिर निस्कन सहज छैन एक मष्तिस्क संसारको भारी बोकेर हिँडेका हामीहरुलाई अर्को चिन्तन गर्ने समय निकाल्न गाह्रो थोरै मात्र परमार्थको चिन्तन गर्ने हो भनें यो दुनियाँ त्यति भारी हुँदैन ; यो जीवन त्यति अत्यासलाग्दो पनि हुँदैन जे , जति , त्यति नै प्रशस्त भन्न सक्ने हो भने जीवन पक्कै सहज हुन्छ तर यो सबै थाहा  हुँदाहुँदै पनि हामी हाम्रो गन्तव्यको पहिचान गर्न नसकिरहेकै हुन्छौं


छमछम पुतली

कुशुलेले पुतलीलाई छमछम नचाएजस्तै, बाजाले मारुनीलाई फिरिक फिरिक नचाएजस्तै परिस्थिति, कर्तव्य आवश्यकताले हामीलाई नचाइरहेकै हुन्छ हाम्रा नाचमा अरुले कत्तिको चाख दिएका छन् भन्ने सानो चिन्ता सधैं हामीभित्र रहेकै हुन्छ हामीलाई पुतली बनाएर यो नाच के ले, किन नचाउँदैछ भन्ने पनि हेक्का नभई कहिले कहिले निस्प्राण पुतली झैं हामी नाचिरहेका हुन्छौं जुन जस्तो नाच नाचे पनि आफुलाई नाचको भाका थाहा भैदियो भने, नाचको मजा अरुले लिउन् नलिउन् आफूले लिन सकियो भनें पनि जीवन उकुसमुकुस हुँदैन आखिर यो दुनियाँमा नाच्ने हुँदै हो; होशले, विवेकले धैर्यतापूर्वक छमछम पुतली हुनमै हामी सबैको कल्याण

(Published in a Nepali local daily Purbasandesh, Damak, Jhapa on 16 July, 2021)

[ The pictures on this blog are posted here with permission from their owners or have been gathered from various sources on the Internet. If you are the copyright-holder to any of the photographs herein do not hesitate to contact me. They will be swiftly removed if desired so.]


 



2 comments:

  1. यस्तो शक्तिशाली यत गहिरो जीवन जगत्मा मानव उपस्थिती र उसको चेतन यस्तो गम्भीर बिसयमा यस्ता सरल दृस्टान्तले बुझाउने स्रस्टालाई एक बधाइले पुग्दैन ।

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yasto utsahajanak pratikriyaka lagi hajurlai dherai dherai dhanyabad.

      Delete

I would appreciate any and all suggestions on making improvements (as long as they are viable).